Rapport om menneskerettigheter og næringslivet

”The Road from principles to practice: Today’s challenges for business in respecting human rights” er en global rapport fra The Economist Intelligence Unit sponset av Mazars og en gruppe av organisasjoner, herunder multinasjonale selskaper, regjeringer, NGO'er og advokatfirmaer.

Undersøkelsen er baseret på tilbakemeldinger fra virksomheter over hele verden og deres syn på  ansvaret for å respektere menneskerettighetene og hvordan disse forpliktelsene gjennomføres. Den er baseret på en global online-undersøkelse og dypgående intervjuver med eksperter og virksomhetsledere.

Analysen og de etterfølgende resultater baseres på to hovedkilder til bruk for en global online undersøkelse av 853 virksomhetsledere gjenomført i november og desember 2014 og 9 dypgående intervjuver med uavhengige eksperter (herunder spesialister fra Harvard, Human Rights Watch, Institute for Human Rights) samt ledende medarbeidere i store virksomheter (herunder Coca-Cola, UBS, Anglo American).

Menneskerettigheter – nå også et viktig element for næringslivet

  • 83% er enige i, at menneskerettighetene også er et anliggende for næringslivet
  • 44% sier, at den administrerende direktør er mest tilbøyelig til å ta den ledende rolle vedrørende menneskerettighetene (etterfulgt av CSR - 34% og HR - 24%)
  • Topp 3 faktorer: bæredyktig samarbeide med lokalsamfunnet, godt omdømme og medarbeidernes forventninger
  • Nær hver tredje tror, at et obligatorisk krav om rapportering om menneskerettigheter for virksomheter vil øke respekten for overholdelse av menneskerettighetene
  • Ed Potter (director of workplace rights, Coca Cola): "I 2014 vedtok vi en konsolideret menneskerettighetspolitikk. I 2005 tok det 8 måneder å tilpasse seg  for taperne. Siste år tok det 15 minutter."

Det halter med konkrete handlinger

  • Overraskende nok er 17% enige i, at menneskerettigheter IKKE er et spørsmål for næringslivet
  • Kun 21% sier, at en tydelig forretningsplan er drivkraften bak deres menneskerettighetspolitikk
  • Et flertall av virksomhetene har ingen eksplisit politisk erklæring, som henviser til menneskerettigheter
  • Topp 3 barrierer: manglende forståelse, manglende ressurser og manglende utdannelse og undervisning
  • 79% kan ikke se en forretningsmessig fordel ved å forplikte seg til menneskerettigheter (risk-benefit-analyse, konkurransefordel, etc….)
  • Jan Klawitter (government relations manager, Anglo American): "Vi er nødt til å erkjenne, at store virksomheter har bruk for tid til å kunne omstille seg. Det er ikke en unnskyldning for ikke å gjøre noe: det er bare en realitet".

Reisen fortsetter

I det seneste tiår har det vært betydelig aktivitet i berøringsflaten mellom virksomheter og menneskerettigheter. Ledere har stort sett akseptert, at virksomhetene spiller en rolle på dette område. Det er på tide nå å vende tanker til handling.

John Ruggie, FN’s tidligere generalsekretærs spesielle representant for næringsliv og menneskerettigheter, sier; "Nå da vi har et felles fundament av minimumsstandarder og prosesser, bør det skje en mere detaljert formulering av FN’s veiledende prinsipper."

Besøk vår Collective Intelligence blog for mer informasjon om rapporten og om hvordan Mazars bidrar til å forstå FN’s veiledende prinsipper for det omfattende nye rammeverk til rapportering om menneskerettigheter.

Downloads

Share